Massage Terapi

Vad händer i kroppen under och efter kroppsterapier och varför är det bra?

Under och/eller efter en behandling kan man bli trött, avslappnad, törstig, frusen, kissnödig eller pigg och välmående, få yrsel/illamående eller ”träningsvärk” . Vissa punkter på kroppen kan göra mer ont pga cirkulations eller energiflödes blockering. Ibland kan det kännas värre innan det blir bättre, det kan hålla i sig några dagar. När aktuella ”problem” behandlas så kan de släppa fram ”gamla” för läkning. Det finns inget facit för hur kroppen reagerar, det är högst individuellt!

Det är viktigt att lyssna på Kroppens alla delar som fungerar som en helhet, arbetar tillsammans. Kroppsterapier påverkar hela dig även om man bara känner symtom på ett ställe. Det är många faktorer som är inblandade (tex känslor, omgivning, ergonomi) och när ”det gör ont ” så är det kroppens sätt att säga ifrån.

Unna dig egen tid, börja tänka förebyggande, tillåt dig att njuta av livet här och nu med insikt, positiva tankar!

Allt fler bryr sig om sin hälsa, själ, träning och rätt kost.

Jag hoppas på BOT-avdraget, att det förändrar ”synen” på kroppsterapier som faktiskt hjälper, rehabiliterar och förebygger!

Massagens primära effekt är avslappning och allmänt välbefinnande! Man har bara en kropp och själ, dem ska man ta hand om. Kroppsterapier påverkar hela kroppen och dess funktioner, muskelflexibilitet och styrka, kroppshållningen, ledernas rörelseförmåga och koordinationen, samspelet mellan nerv och muskel minskar muskelspänningar, inaktiverar triggerpunkter och muskelknutar, bindväven, blod och lymf - kärl, nervsystemet, hormonutsöndring, andning, immunförsvaret, inre organ, sömn, känslor,  listan kan göras lång!

Vilket betyder att när musklerna slappnar av så ökar musklernas näringsupptag och det ökar blod och lymf cirkulationen som i sin tur påverkar immunförsvaret. Smärtsamma, tunga rörelser/stelhet och muskelspänningar/knutar avtar, tex spänningshuvudvärk och molande värk eller trötthetskänslan i ländryggen.

Muskler och bindväv mjuknar runt de inre organen så deras funktion förbättras. Andningen blir djupare och mer regelbunden. Hormonutsöndringen ökar, oxytocin (”lugn och ro” hormonet) och endorfiner (som ger en känsla av smärtlindring och välbefinnande, t ex viljan att äta, sova och dricka osv). Frisättningen av stresshormoner minskar, vilket i sin tur påverkar sömn och koncentration. Sänker blodtrycket och är ”reflexmässigt lugnande” för nervsystemet.

Rör på dig och stretcha även om du inte tränat. Man går, står och sitter varje dag, samma rörelser eller samma kroppsställning under långa stunder gör musklerna ”stela” och trötta. När du stretchar så mjukas muskeln upp och får nya energier och så påverkas resten av kroppens flöde och organ positivt.

Men det viktigaste är att du tar dig tid och gör det!